A Dave’s Hot Chicken nagyot kockáztat az MI-ben, hogy előnyt szerezzen a csirkeháborúban
Leon Davoyan, a Dave’s Hot Chicken technológiai igazgatója az elmúlt időszakban jelentősen megnövelte a mesterséges intelligencia használatát a gyorsétteremlánc működésében. Ez kiterjed a drive-thru-ra, a mobil rendelésre, az önálló járművekre,...
Ugyanakkor nagy hangsúlyt fektet arra, hogy megőrizze az emberi vendéglátás meghittségét. Az MI-vezérelt drive-thru egy divatos megoldás, amely a nagy láncok, mint például a McDonald’s vagy a Taco Bell esetében nem mindig bizonyult zökkenőmentesnek. Davoyan szerint azonban nem a dolgozók helyettesítése a cél, hanem hogy az emberek hatékonyabban dolgozhassanak a robotasszisztens segítségével.
Az MI, a robotika és más új technológiák sikeres alkalmazása olyan előnyt jelenthet a Dave’s Hot Chicken számára, amely egy dinamikusan fejlődő, erősen versengő piacon működik. Ebben a kategóriában olyan jól ismert márkák vannak jelen, mint a Chick-fil-A, a Popeyes, vagy a gyors növekedést mutató Raising Cane’s, Hangry Joe’s Hot Chicken & Wings, és persze maga a Dave’s is. A gyorséttermek és a fast casual csirkés helyek darabszáma 2024-ben 4,7 százalékkal nőtt, miközben az értékesítés majdnem 10 százalékkal emelkedett a Datassential piackutató szerint.
Davoyan szerint az elmúlt másfél évben az egyik legfőbb feladat a mesterséges intelligenciával támogatott rendelési rendszerek fejlesztése volt, és ez a fókusz 2026-ban is megmarad. Már bevezették az MI-vezérelt drive-thru rendelést, és remélik, hogy az itt szerzett tapasztalatokat a vállalat mobilalkalmazásában hasznosíthatják nagy nyelvi modellek képzésére.
Idén a Dave’s Hot Chicken-et egy korábbi, mintegy egymilliárd dolláros értékű ügyletben felvásárolta a Roark Capital magántőke-cég, és az étteremlánc több beszállítóval együtt dolgozik azon, hogy minél pontosabban megjósolják, mikor készül el az ételek rendelése. Ezek az időpontok digitális táblán jelennek meg az üzletekben. Forgalmas időszakban akár 45 percet is igénybe vehet a rendelés elkészítése, de Davoyan szerint az a cél, hogy a predikciók legfeljebb két perccel térjenek el a valós időtől.
A tesztüzletekben, ahol már működnek ezek a megoldások, a gyorsétterem heti hetet-nyolc tranzakcióval többet regisztrál azokhoz a helyekhez képest, ahol még nem érhető el ez a szolgáltatás. „Az elmélet beigazolódni látszik: ha pontosan megmondjuk, mikor lesz kész a rendelés, az ügyfelek hamarabb érkeznek” – teszi hozzá Davoyan.
Ezenkívül SMS-es értesítéseket is bevezettek a mobilos rendelésekhez, és a jövőben hasonló, az alkalmazáson belüli státuszfrissítéseket szeretnének nyújtani, mint amilyeneket a DoorDash vagy az Uber Eats kínál.
Az étterem frontján elhelyezett kioszkok kényelmes rendelést tesznek lehetővé, de úgy helyezték el őket, hogy a pultos figyelemmel kísérhesse a folyamatot és közbeavatkozhasson, ha szükséges. Ma már az éttermi rendelések 23 százalékát ezek a kioszkok bonyolítják le, és átlagosan 5,9 százalékkal növelik elköltött összeg nagyságát. Ebből olyan gyors megtérülés jön össze, amely kevesebb, mint egy év.
„Nem szüntetjük meg az emberi tényezőt” – vallja Davoyan. „Minden tesztelt technológiánk ellenére még nem kellett dolgozói létszámot csökkenteni.”
A vállalat az irodai munkában is alkalmazza a Microsoft Copilotot, bár Davoyan még nem teljesen elégedett a technológia kiforrottságával, ezért más megoldásokat is szívesen kipróbálna.
A mesterséges intelligencia a vevőszolgálatot is támogatja: kedvező értékeléseket automatikusan AI-generált válasszal tesznek közzé, míg a kritikákat emberek nézik át és módosítják, mielőtt jóváhagyják a végeredményt.
Az MI a drónos és roveres kiszállításban is szerepet kapott, valamint a két kísérleti robotkar vezérlésében a sültkrumpli-készítő állomáson. „MI-vel fogjuk megjósolni a krumpliigényt, hogy folyamatosan friss sültkrumplit állíthassanak elő a robotok anélkül, hogy romlana a minőség.”
Bár a robotika már hoz megtérülést, a költségek még nem értek a Dave’s Hot Chicken által elfogadott két éves megtérülési határ alá. „A robotok nagyon drágák, ami komoly belépési korlátot jelent az éttermek számára.”
Érdekesség, hogy a Dave’s Hot Chicken teljesen elkerülte azokat a zavarokat, amelyeket az Amazon Web Services októberi felhőkimaradása okozott több technológiai cégnek, bankoknak és légitársaságoknak. Ennek egyik oka, hogy az értékesítési rendszerük a Qu nevű szállítóra épül, és minden üzletben helyi hardveren futtatják a felhőszolgáltatás egy változatát. „Ügyfeleinket arra köteleztük, hogy telepítsék ezt az élő eszközt” – magyarázta Amir Hudda, a Qu vezérigazgatója, akinek ügyfelei közé tartozik például a Blaze Pizza és a Jack in the Box is. Egyik helyen sem okozott gondot az AWS üzemszünet.
Davoyan kiemelte, hogy a technológiai infrastruktúrát gyakran magától értetődőnek tekintjük a nagy szolgáltatók megbízhatósága miatt. Azonban egyre gyakoribbak a nagy jelentőségű leállások, mint például a múlt havi Cloudflare és az októberi Microsoft Azure esetében. Az éttermek vékony haszonkulccsal dolgoznak, ezért az értékesítés leállása vagy a rendelés kézi feldolgozása súlyos veszteségeket okozhat.
„Tudtuk, hogy egyszer eljön a nap, amikor valami komoly hiba történik, ezért a nagy forgalmú helyek miatt prioritásként kezeltük ezt” – mondta Davoyan. „Mindig legyen B-terv.”
#AI
#ArtificialIntelligence
#MachineLearning
#ChatGPT
#GPT
#OpenAI
#Google
#Microsoft
#Robotics
#DataScience
#Technology
#Copilot
#Edge
#Gemini
#Perplexity
#Anthropic
#Chatbot
Forrás: https://fortune.com
Eredeti cikk olvasása