A ChatGPT betölti harmadik évét, és első „vészhelyzeti kódpiros” lételem válságával néz szembe. Vajon meg tudja tartani vezető pozícióját?
Ahogy a ChatGPT ezen a héten három éves lett, a jövője sokkal bizonytalanabbá vált, mint azt néhány éve gondoltam volna. A nagyméretű nyelvi modellek széles körben áruvá váltak, a hozzájuk...
A legnagyobb kihívást a Google Gemini jelenti, amely ugyan döcögősen indult, miután a ChatGPT meglepte, de mára már komoly versenytársnak számít. Emellett kisebb szereplők, mint az Anthropic, illetve az olcsó, nyílt forráskódú modellek is gyorsan piacra törnek.
Sam Altman, az OpenAI vezetője tisztában van a kihívásokkal: állítólag ezen a héten „kódpiros” riasztást rendelt el, és utasította csapatát, hogy azonnali fejlesztésekre koncentráljanak a chatbotján. Nézzük meg, mivel kell megküzdenie a harmadik évében.
A Google bosszúja közel van
A Gemini 3 novemberi megjelenésével a Google mesterséges intelligenciája az iparági mérőszámok szerint a legképzettebb AI chatbotnak bizonyult, írja a The Wall Street Journal. A Salesforce vezérigazgatója, Marc Benioff pedig az X-en azt mondta, hogy "minden élesebb és gyorsabb" a Gemini 3-mal, és hozzátette: „Nem térek vissza a ChatGPT-hez.”
Ez édes bosszú a techóriás számára, miután az internet megszórta kritikával a Google első AI verzióját, amely azt javasolta, ragasztóval kenjük meg a pizzát, hogy a sajt jobban megtapadjon.
A Wall Street Journal ugyanakkor elismeri, hogy a ChatGPT még mindig vezető pozícióban van a chatbot-piacon. Az amerikai piacon novemberben a ChatGPT részesedése 78 százalékos volt, míg a Geminié csak 3,3 százalék, a StatCounter adatai szerint. Érdekesség azonban, hogy a Gemini alkalmazást havi szinten több mint 650 millióan használják, Pichai vezérigazgató szerint, ezzel gyorsan közelít a ChatGPT heti 800 milliós aktív felhasználói bázisához. Szeptemberben a Gemini letöltései már megelőzték a ChatGPT-ét a globális alkalmazásboltokban, köszönhetően a Google Nano Banana képgenerátorának, írja a TechCrunch.
Ez jelentős előrelépés a Google részéről, amely 2022 végén saját „kódpiros” riasztást adott ki a ChatGPT fenyegetése miatt a keresőpiacon. Három évvel később Pichait már „háborús vezérigazgatóként” dicsérik a Bloomberg szerint, hiszen a Google végre megkapja az AI-lendületét, bár ez a helyzet bármikor változhat, ahogy a mesterséges intelligencia világa az elmúlt években számtalanszor bizonyította.
Claude és a nyílt forráskódú modellek: további versenytársak
A Google mellett a ChatGPT más frontokon is szembe kell nézzen a versennyel. Az Anthropic Claude-ja például jól pozícionálta magát a programozók körében, és lekörözte a ChatGPT Codex megoldását. Míg a ChatGPT inkább általános felhasználásra fókuszál, a Claude a munkahelyi alkalmazásokat helyezi előtérbe, hasonlóan a Microsoft által a Windowsba integrált Copilot-hoz.
Még nagyobb kihívást jelentenek a startupok körében terjedő olcsó nyílt forráskódú modellek, gyakran kínai AI-cégek fejlesztései – írja az NBC News. Emlékezzünk csak a DeepSeek nevére, amely januárban kavart vihart azzal, hogy a ChatGPT hasonló teljesítményét ígérte sokkal kedvezőbb áron és számítási igénnyel, bár kétségek is felmerültek ezen állítások hitelessége kapcsán. A DeepSeek pedig csendben tovább halad, nemrég új verziót is kiadott.
A startupok egyre inkább megkérdőjelezhetik, hogy miért használjanak ChatGPT-t a háttérben, ha vannak olcsóbb alternatívák, amelyek a végfelhasználónak gyakorlatilag ugyanolyan élményt nyújtanak. Egyéni felhasználók és hobbisták is egyre inkább saját chatbotokat építenek otthon, amelyek személyre szabottabb adatkészleteket és célzottabb válaszokat kínálnak, mint a fekete dobozos rendszerek, mint amilyen a ChatGPT.
Mi maradt a ChatGPT előnyéből?
Ahhoz, hogy megőrizze vezető pozícióját és kitűnjön, az OpenAI-nak tudnia kell, miért válasszák az emberek őt a növekvő konkurencia helyett. Szerencsére rövid távon talán a legismertebb név szerepe a legfontosabb oka annak, hogy sokan ragaszkodnak hozzá. Emellett talán a felület vagy a válaszok stílusa is vonzó, bár az utóbbit az OpenAI folyamatosan változtatja. Vannak, akik a beszélgetések halmazára ragaszkodnak, de az Anthropic meglepően könnyen lehetővé teszi a memória átvitelét Claude-hoz.
Talán meglepő, de a ChatGPT legfőbb felhasználása nem az ötletelés, összefoglalás, képgenerálás vagy összehasonlító táblázatok készítése. Egy OpenAI tanulmány szerint a leggyakoribb cél az érzelmi támogatás és döntéshozatal segítése. A felhasználói kérdések több mint 70 százaléka személyes témákat érint, nem munkahelyieket. Ez az arány egy év alatt 53%-kal növekedett.
Altman maga is meglepődött azon, milyen bensőséges szerepet tölt be chatbotja az emberek életében, és azt mondta, hogy néha "kellemetlenül érzi magát" emiatt. Az OpenAI-nek voltak nehéz pillanatai, amikor néhány öngyilkossági eset is felmerült lehetséges kapcsolatban ChatGPT beszélgetésekkel, és növekvő számban jelentek meg az AI okozta téveszmék is. Idén az év második felét kárelhárításra fordította, bevezette a szülői felügyeletet, és dolgozik azon, hogyan reagáljon érzékeny beszélgetésekre.
Az OpenAI látszólag nem készül arra, hogy versenyelőnyét személyes bizalmasi szerepében kiaknázza. Sőt, vitatott témákra is nyit, például erotikus tartalmak bevezetését ígéri, melyek nagyon addiktívak és jövedelmezőek lehetnek.
Nincs idő egzisztenciális válságra: az OpenAI-nak számlákat kell fizetnie
Az OpenAI-nak ki kell találnia, hogyan illeszkedik ebbe a versenykörnyezetbe ahhoz, hogy elkezdhesse fedezni hatalmas számláit és adósságait. Az idei évben várhatóan mintegy 13 milliárd dollár bevételt generál, ami komoly teljesítmény, de a cégnek több mint egybillió dollár bevételre lenne szüksége a következő tíz év tervezett költségeinek fedezésére, írja a TechCrunch. Ennek megvalósíthatósága egyelőre kérdéses.
Az befektetők megtartása érdekében az OpenAI gyorsan dolgozik új bevételi forrásokon, mint például a termékfeltáró élmény vagy az Instant Checkout technológia. Egy éve a pénzügyi vezető Sarah Friar még azt mondta, hogy vizsgálják a reklám alapú modellt, de később közölte, hogy „nincs aktív terv a reklámozás bevezetésére.” Közben az Anthropic állítja, hogy sokkal gyorsabban érhet el nyereséget, mint az OpenAI, írja a Journal.
Tehát a ChatGPT-nek még koránt sincs minden elveszve – de harmadik évére gyökeresen más helyzetbe került, mint volt az elsőben. Valódi versennyel néz szembe, magas finanszírozással és óriási tétjeivel, miközben a középszerűség kockázata is nagyobb lett, mint gondoltam volna. Lássuk, hogy alakul jövőre.
Megjegyzés: A Ziff Davis, a PCMag anyavállalata 2025 áprilisában pert indított az OpenAI ellen, azzal vádolva, hogy az megsértette a Ziff Davis szerzői jogait AI rendszerek képzésében és működtetésében.
#AI
#ChatGPT
#GPT
#OpenAI
#Google
#Microsoft
#DataScience
#Technology
#Copilot
#Edge
#Gemini
#Anthropic
#Claude
#Chatbot
Forrás: https://uk.pcmag.com
Eredeti cikk olvasása